maanantai 12. elokuuta 2013

pakkauspostaus

Fick ett önskemål om att jag skulle skriva ett inlägg om hur och vad jag har packat med mig till USA. Kan ju berätta att jag hade lite lite övervikt när jag flög ner till Helsingfors, detta orsakades förstås på grund av Muminmuggarna och Fazers chokladplattor, inte mina kläder och andra saker (eller?), men jag slapp iallafall att betala för det än så länge, so good so far.
Jag började med att skriva en packlista ungefär en vecka före jag började packa, skrev ner de viktigaste sakerna och ungefär hur många toppar, jeans och tröjjor jag skulle ha med mig för att överleva, typ.. haha. Vad hade jag med mig sist och slutligen då när jag åkte iväg ? En stor rosa väska fylld med saker och en ryggsäck som handbagage (+kameraväska). Min väska vägde lite över 24 kg och gränser är 23 kg.... eheh.

Kläder...
Två snyggare toppar. Fyra basic-toppar, och en att ha på mig. Tre tunna långärmade toppar, en luvtröja, två stickade tröjjor och en tjockare (mysig) stickad tröjja att ha på mig (jag gillar stickade tröjjor stooort så). Två par jeans, och ett par att ha på mig. Mjukisbyxor, träningskläder. Underkläder, strumpor, ullsockor, pyjamas, en bikini. En läderjacka och en lite tjockare vindtät jacka. En mysig halsduk och ett par vantar. En klänning till ett bröllop som jag ska på dagen efter att jag har anlänt till Utah. Ett par shorts. En tygpåse och en liten finare väska.

Skor...
Converse att ha på mig, ballerinas, flipflops och springskor.

Annat...
Kosmetika: mitt dagliga smink, hårspray, reseshampo- och balsam, deodorant, två flaskor med parfym, torrshampo, värmeskyddsspray för håret och lite annat smått. Mina presenter till min värdfamilj (kommer ett annat inlägg om det). Systemkamera, en mindre kamera, dator, telefon + sladdar och laddare till dessa. Pengar, pass (dollars + två Visa Electron-kort), visum mellan passet, en massa viktiga papper, flygbiljetter, vår Explorius-pins. Kontaktlinser, glasögon, solglasögon. En liten Finlands flagga, foton som mina bästa vänner gav mig. Två böcker. Handduk.

HOW IT STARTED... (hello Mikaela) A messy room of mine.
Clothes that I'm taking with me to the US.
My desk a day before leaving home.

Sain toiveen, että tekisin pakkauspostauksen, mitä otan mukaan Yhdysvaltoihin ja sen sellaista. Voin tässä ekana ilmoittaa, että mulla oli ihan vähän ylipainoa jo, kun lensin Helsinkiin Vaasasta, tämä johtui tietenkin Muumimukeista ja Fazerin suklaalevyista, ei siis mun vaatteista ja muista jutuista (vai miten se meni?), mutta en tarvinnut kuitenkaan maksaa siitä, joten so good so far.
Aloitin kirjoittamalla pakkauslistan noin viikkoa ennen kuin oikeesti alotin pakkaamisen, kirjoitin tärkeimmät tavarat ja noin kuinka paljon mitäkin vaatetta tarvitsen selviytyäkseni hehhe. No mitä mulla oli sitten mukana, kun lähdin ? Yks iso matkalaukku täynnä tavaraa ja reppu käsimatkatavaroihin (+kameralaukku). Mun laukku painoi vähän yli 24 kiloa ja rajahan oli 23 kiloa, ehehe.....

Vaatteet...
Kaks hienompaa toppia. Neljä basic-toppia ja yks päälle. Kolme ohutta pitkähihaista, yksi huppari, kaksi neuletta ja yksi paksumpi ihana neule päälle (tykkään neuleuista). Kahdet farkut ja yhdet päälle. Lökäpöksyt, reenivaatteet. Alusvaatteita, sukkia, villasukat, pyjama, yhdet bikinit. (Feikki) Nahkatakki ja yksi paksumpi tuulitakki. Yks ihana kaulahuivi ja yhdet lapaset. Mekko häihin, joihin oon menossa päivä mun saapumisen jälkeen. Kangaskassi ja pieni hienompi laukku.

Kengät...
Converset jalkaan, ballerinat, flipflopit ja lenkkarit.

Muuta...
Kosmetiikkaa: mun joka päivän meikit, hiussuihke, matkashamppoo- ja hoitoaine, deodorantti, kaks hajuvesipulloa, kuivashamppoo, hiuksille lämpösuihke ja vähän muuta. Tuliaiset mun perheelle (näistä toinen postaus myöhemmin). Järkkäri, pienempi kamera, puhelin ja läppäri + akkulaturit ja johdot näille. Rahaa (dollareita + kaksi Visa Electron-korttia), passi, viisumi passin välissä, paljon tärkeitä papereita, lentoliput, meidän Explorius-pinssi. Piilolinssejä, silmälasit, aurinkolasit Pieni Suomen lippu, valokuvia jotka mun parhaat ystävät antoi mulle läksiäislahjaksi. Kaksi kirjaa. Pyyhe.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti