torstai 22. elokuuta 2013

first day in Olympus High School

Heeey. Nu har jag överlevt första dagen i high school, och det gick ganska bra faktiskt, behövde inte typ äta min lunch på wc som i Mean Girls eller känna mig helt vilsen (jag och min värdmamma hade gått runt före skolan började för att se var jag hade mina klasser). Den här första veckan ska vi cheerleaders ha på oss våra cheer-kläder, idag hade vi på oss vår vita uniform, i morgon ska vi ha på oss vår gröna uniform och på fredag ska vartsity-laget, där även jag är, ha på sig den svarta, så iallafall behöver jag inte fundera på vad jag ska ha på mig de här tre första dagarna. Skoldagarna är delade i A och B dagar, så jag har lite olika scheman varannan dag. Idag var en A-dag och imorgon är det B-dag. Mellan lektionerna har vi 5 minuter på oss att gå till nästa lektion, vilket är ganska lätt eftersom att alla våra klassrum är i samma byggnad och har tre våningar, det är stort men ändå ganska lätt att hitta till rätt ställe.
Jag vaknade runt 06:15, lagade mig färdig, lagade lite skollunch åt mig (turkey sandwich & morötter), åt lite frukost och sedan åkte vi iväg till skolan som började 07:30. Första timmen hade jag cheerleading, altså cheer practice. Andra timmer hade jag health, altså hälsokunskap, det var ganska tråkigt idag eftersom att vi bara fyllde i några blanketter och vår lärare berättade om lite basic stuff. Efter andra timmen är det lunch, idag satt jag med ett par tjejjer från cheer-laget och några av deras vänner. Tredje timmer hade jag English och det var faktiskt riktigt trevligt. Vår English-lärare är rolig och eleverna där var trevliga. Fjärde och sista timmen hade jag matematik, Math, och där hade jag lite svårt att förstå vissa saker men det gick bra ändå och jag träffade även en kille där som är senior (sistaårselev), han frågade varifrån jag var, ''I'm from Finland, the western part of Finland'' och han ba ''Oh wow, I'm going to the University of Helsinki to study after my senior year'', wooah, häftigt. :DD



Heeey. Nyt oon selvinny ekasta koulupäivästä high schoolissa, ja sehän meni hyvin, mun ei esim. tarvinnu syödä lounasta vessassa niinku Mean Girls-leffassa ja löysin hyvin mun luokkiin, koska mun hostäiti ja minä oltiin kävelty ja katottu vähän missä mulla on tunnit. Nyt ekana viikkona meillä cheerleadereillä pitää olla meidän cheer-vaatteet päällä, tänään meillä oli meidän valkoiset vaatteet, huomenna vihreet ja perjantaina varsity-joukkueella, eli myös mulla, mustat, joten sitä ei ainakaan tarvi miettii, että mitä laittais päälle. Koulupäivät on jaettu A- ja B-päiviin, eli joka toisena päivänä on vähän erilaiset tunnit. Tänään oli A-päivä ja huomenna on B-päivä. Välitunnit on 5 minuutin pituiset, eli ehtii kävellä vaan seuraavaan luokkaat, tosin se on aika helppoa, kun tiedän missä mulla on tunnit ja kaikki luokat on samassa rakennuksessa, kolmessa kerroksessa - siis iso koulu, mutta helppo löytää perille.
Heräsin 06:15, laittauduin valmiiks, tein koululounaan (turkey sandwich ja porkkanoita), söin vähän aamupalaa ja sitten lähettiin koululle, joka alkaa 07:30. Eka tunti mulla oli cheerleadingiä, eli cheer practice. Toinen tunti mulla oli health, eli terveystietoa, joka oli aika tylsää, koska täytettiin vaan jotain papereita ja opettaja kerto vaan jotain perusjuttuja. Toisen tunnin jälkeen on lounas, jonka vietin parin cheer-tytön ja heidän muutaman ystävän kanssa. Kolmas tunti oli mulla English, joka oli aika mukavaa, koska meidän opettaja on kiva ja oppilaat siellä oli kivoja myös. Viimeinen ja neljäs tunti oli matikkaa mulla, se oli vähän tylsää enkä oikein tajunnu jotain sanoja ja semmosta, mutta tapasin siellä pojan, joka on seniori (vikalla luokalla) ja joka lähtee opiskelemaan University of Helsinkiin, aika kiva sattuma. :DD

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti