lauantai 27. huhtikuuta 2013

Q&A

Här kommer svaren till frågorna från frågestunden och tack för alla som ställde frågor ! Tässä nyt nää vastaukset kysymyspostaukseen ja kiitos kaikille, jotka jaksoitte laittaa kysymyksia tulemaan ! :)

PÅ SVENSKA:

Vad gillar du mest att göra på fritiden?
- Jag gillar att vara med mina vänner&pojkvännen, träna. Ibland spenderar jag också tid hemma för mig själv, googlar en massa olika saker och sånt, haha. Även att titta på filmer och tv-serier, som Pretty Little Liars är någor jag gör ibland på min fritid. 

Vad gör du helst med dina vänner?
- Vi pratar väldigt mycket om en massa saker, vilket jag gillar och ibland har vi även filmkväll med ett gäng vänner, och ibland blir det något helt annat.. Det varierar lite, men jag tycker helt enkelt om att bara vara med mina vänner oavsett vad vi gör :)

Vad tänker din familj om utbytet?
- Min mamma och min styvpappa är glada att jag får möjligheten till det, eftersom att jag velat det så länge, så de är väldigt glada för min skull. Före min pappa omkom för ett par år sedan så visste han att jag ville åka så han var också stöttande och med på att jag skulle få åka. 

Om du har en pojkvän, hur ska ni klara er när du är i USA? 
- Ja du, vi har inte ännu klurat ut det till hundra, men det kan bli en paus eller något sånt, vi får helt enkelt se. Han gillar ju precis inte att jag ska åka, men jag vill verkligen åka och har velat det väldigt länge, så jag tänker åka ändå. Men jag hoppas jag att han kan vara en del av mitt liv oavsett hur det blir, eftersom han ändå är väldigt viktig för mig. 

Vad är din favoritmat och hur ofta trenar du (till exempel jogging eller gym)?
- Jag gillar nästan all mat, men jag sånt som jag gillar extra mycket är lax och även anna fisk, tortillas, grönsaker, olika slags sallad, typ allt som mamma lagar (namnam). Jag tränar ungefär 2-4 gånger i veckan, men det kan variera mycket och ibland har jag perioder när jag tränar nästan varje dag, och när jag tränar blir det oftast innebandy (som jag har spelat i flera år), gym eller en joggingrunda. 

Om man till exempel anmäler intresse till Explorius om att åka till USA ett år, hur stor är då chansen att få åka? 
- Om ditt skolbetyg inte enbart består av 4or och 5or, och om du inte är kriminell eller terrorist så skulle jag säga att chansen är typ 95%, det är förstås en gissning, men så länge du visar intresse och en positiv sida av dig så blir du nog antagen till utbytesprogrammet ! ;)

Finns det något du är orolig för inför det kommande läsåret?
- Alla blivande utbytesstudenter har väl lite bekymmer om det ena eller det andra, eller hur ? Jag har ju några rädslor om man nu ska ta fram mina negativa tankar om det kommande utbytesåret, som att jag inte ska trivas i min värdfamilj eller att det blir jätte svårt för min att få nära vänner och kompisar, men det kommer nog att lösa sig hehe :)

Kommer du att "missa" ett år i gymnasiet under tiden du är borta, så att du tar studenten med 97:orna?
- Ja, det kommer jag, eftersom utbytesåret inte räknas till ett gymnasieår, men det kommer nog att vara värt det.

Vad har du för vitsord i engelska?
- 9, har alltid haft 8 eller 9.

Varför valde du att åka med Explorius?
- Planerade att åka med Rotary, men fick veta jätte sent att min klubb inte ordnar något utbyte i år, så jag fick ta ett annat alternativ. Även om Rotary skulle ha blivit billigare än Explorius, så är jag hittills mycket nöjd med Explorius. Deras Soft Landing Camp i New York City lockade och jag tyckte att det helt enkelt kändes rätt. De är en ganska liten organisation och de hjälper människor i Afrika och jag hade ett bra intryck av dem. De svarade även snabbt och bra på mina frågor som jag hade före jag beslöt att välja dem. 

Om du fick bestämma, var i USA skulle du vilja bo om du utgår från att du kommer att trivas jättebra med din värdfamilj?
- Har ju en karta med områden markerade med rosa ett par inlägg neråt. Men det skulle vara trevligt med lite annan klimat än här i Finland = varmare, hehe. Och att bo nära kusten skulle också vara jätte trevligt. Sista ställer som jag skulle välja om jag skulle få välja är nog Alaska, även om jag har hört att de som varit där har gillat det. 

Var det svårt att övertala din familj att du skulle få åka?
- Nej, de har länge vetat att jag vill åka och de var väldigt stöttande hela tiden :)

Kommer du vara Freshman, Sophomore, Junior eller Senior?
- Det vet jag ennu inte, men oftast är utbyteseleverna antingen junior (näst sista året studerande) eller senior (sista årets studerande). Om jag skulle få välja skulle jag vara senior, ska försöka få bli det när jag kommer till USA, men vissa skolor har så att utbyteseleverna inte får vara seniors..

Vad ser du fram emot mest under skolåret? (T.ex. Homecoming etc)
- Ooj, svår fråga... Ser nog emot allt egentligen; att få träffa nya människor, få nya vänner & kompisar, alla skolfester och skoldanser som homecoming och prom, school spirit, amerikanska footbollmatcher och allt som är annorlunda än här i Finland, amerikanska livsstilen :)

Måste man gå i gymnasiet för att kunna åka som utbytesstudent, eller kan man åka även om man går en yrkesutbildning? (t.ex. optima elr liknande)
- Nej, man behöver inte gå i gymnasiet för att åka. Man kan också åka även om man går en yrkesutbildning :)




SUOMEKSI:


Miksi halusit lähteä vaihtoon?:)
- Uusien kokemusten, uuden kielen ja kulttuurin, uusien ihmisten ja monen muun asian takia. Haluan tietää miltä tuntuu pakata matkalaukku ja lähteä melkein vuodeksi pois ilman ketään tuttua (perhettä, ystäviä). Haluan nähdä maailmaa ja matkustaa ja kokea erilainen elämäntapa. Syitä miksi haluaisin lähteä vaihtoon on tosi monia (oon halunnu tätä jo tositosi kauan), mutta tässä nyt nää suurimmat syyt :)

Mitä odotat vaihtovuodelta eniten?
- Uusia kokemuksia, uusia ihmissuhteita, että voin shoppailla kaikissa jenkkikaupoissa ja käydä high schoolia ja kokea se tunnettu school spirit. Että saan ystäviä ympäri maailmaa ja toisen kodin ja sitä jenkkien elämäntapaa. Lyhyesti; ihan kaikkea mitä vuosi tuo tullessaan ! :D

Entä mitä pelkäät siinä vai pelottaako mikään?
- Onhan mulla vähän pelkoja vaihtovuoteen liittyen, esim. etten viihtyis kauhean hyvin mun hostperheessä tai, että kavereiden ja ystävien saaminen olis kauhean vaikeeta, nää ongelmat voi kyllä selvittää ja vuosihan riippuu siittä minkälaiseks sen itse tekee. Ehkä myös pelkään vähän sitä, kun tuun takas, että silloin kaikki ois ihan kauhean erilaista, en kyllä tiedä, jos elämä täällä vois kauhean paljon muuttua, hehe :)

Mitä kaikkia kieliä osaat/olet opiskellut?
- Osaan ruotsia ja suomea yhtä hyvin, englantia aika sujuvasti, mutta enkkua opin varmasti tosi paljon paremmin vaihtovuoden aikana ja ranskaa oon opiskellu pari vuotta yläasteella, joten osaan vähän ranskaa myös + muutama lause tai sana joitain muita kieliä tosi vähän :)

Minne kaikkialle maailmassa haluaisit lähteä, jos muutaman saisi sanoa?:)
-  USA tietenki, Hawaii, Etelä-Afrikka, Australia, muutama lattarimaa, Meksiko, Thaimaa, joitain köyhiä Afrikan maita, esim Kenya tms. Unelmoin oikeastaan, että saisin käydä tositosi monessa maassa ja joissain maissa ulkomailla haluaisin viettää vähän pidemmän ajan. 

Millainen isäntäperhe olisi sellainen unelma?:D
- Kunhan viihdyn perheessä, niin sillä ei oikeastaan oo väliä, mutta olis kiva, jos olis sellanen perhe, jossa ois joitain lapsia, eikä pelkästään yksi tai kaksi vanhempaa, ja joitain eläimiä ois tosi kiva, jos olis ! Jos ois joku mun ikänen lapsi siinä perheessä, niin se ei olis yhtään haitaks, vaan kivaa :)

Millainen perhe sulla on täällä Suomessa?
- Äiti, isäpuoli, pikkuveli ja kaksi koiraa Daisy ja Nelli (mopseja). Ollaan tosi läheisiä toistemme kanssa ja rakastan mun perhettä tosi paljon ! :)

Miksi valitsit Exploriuksen?
- Mulla ei ollu mahdollisuutta mennä mun Rotaryklubin kautta, koska he eivät järjestäneet tänä vuonna vaihtoa ja sain tietää sen tosi myöhään, joten sitten mun piti ottaa toinen vaihtoehto. Exloriuksesta mulla oli hyvät ensivaikutelmat, Soft Landing Camp houkutteli kovasti ja mulla oli positiivinen tunne Exposta. Vaikka Rotaryt ois ollu halvempi vaihtoehto, niin oon tähän asti tosi tyytyväinen Exploriukseen ! :)

Miksi aloitit kirjottaa tätä blogia?
- Jotta muut kiinnostuneet saisivat lukea mun vaihtovuodesta, tää on vähän niinku julkinen päiväkirja itselleni, mutta myös, jotta mun kaverit, tutut, ystävät, sukulaiset ja perhe vois lukea täältä mun menoja ja kuulumisia. Mun mielestä blogin kirjoittaminen on kivaa :)

Onko sulla mottoa, jos on niin mikä se on?
- On mulla muutava esim: ''Live the life you love, love the life you live'', '' In the end we only regret the chances we didn't take'', ''Joka rakastaa meren kauneutta, uskaltaa jättää turvallisen sataman''

Puhutko kotona suomee vai ruotsii vai kumpaakin, sekasinko?
- Äidin kanssa puhun suomea, isäpuolen kanssa ruotsia ja pikkuveljen kanssa sekä suomea, että ruotsia, mutta useimmiten suomea, tai sitten yks meistä puhuu suomeks ja toinen vastaa ruotsiks tai toisin päin, eli vähän sekasin :D

Ootko ajatellut, miten paljon on hyötyä olla kolmikielinen, opit enkun täydellisesti ja sit osaat ruotsii sekä suomee? Aivan unelmaa varmaa, be happy:)
- Oon monesti saanut kuulla, kuinka hyvin mulla on ku oon täysin kaksikielinen ja oon siitä itsekkin tosi ylpee ja onnellinen, ja sitten vielä, kun opin enkkua paremmin, aiai.. I'm happy ! :D

Mikä tekee susta juuri hyvän vaihto-oppilaan?
- Ääks, vaikea kysymys... Yritän olla mahdollisimman avoin uusille ihmisille, kulttuureille ja tavoille. Haluan kokea uuden elämäntavan ja saada uusia kokemuksia, ja koska oon halunnu tätä jo tosi pitkään, niin aion yrittää ottaa kaikki majdollisuukset ja uudet tavat avomielin vastaan. Se, että haluan tätä niin paljon ja tähän liittyy niin paljon asioita, joita haluan, niin varmaan se pääasiassa tekee musta hyvän vaihto-oppilaan :)

Moni vaihto-bloggaaja mitä oon seurannu, postaa ennen vuotta monta kertaa viikossa, mutta vaihdossa vaan pari kertaa kuussa. Mikä tekee susta erilaisen, aiotko jatkaa postausten tekoa näin useaan kun oot vaihdossa? :)
- No voinhan mä nyt sanoa, että aion postata monta kertaa viikossa, mutta sitten paikan päällä tajuaa varmaan, ettei sitä aina ehdi päivittää blogia tosi usein uusilla kokemuksilla ja kuvilla. Siellä tulee vastaan ihan uusi elämä, uuden tavoitteet ja kaikkea uutta, tietenkin haluan olla monessa asiassa mukana ja sitten loppujen lopuksi ei jääkkään aikaa datailemiseen, joten tosi vaikea sanoa. Haluan kuitenkin kirjoittaa tänne myös mua varten, muistoksi, joten aion yrittää postailla vähän useammin kuin pari kertaa kuukaudessa :D

Sano sun heikoin luonteenpiirre? :D
- Haha, apua, vaikeita nää jotkut kysymykset. Jätän useat asiat viimetippaan, oon välillä tosi laiska jolloin en jaksa tehdä yhtään mitään ja välillä, tosin harvoin päästän suustani ihan mitä vaan... Joskus mulla palaa hermot niin, että mun on pakko tehä jotain ja kerran rikoin mun silmälasikotelon, ku vähän niinku heitin sen lattiaan (älkää nyt luulko, että olisin tosi agressiivinen ja semmonen tyyppi, joka ei jaksais odottaa yhtään, koska siis tätähän tapahtuu tosi harvoin) :D

Juotko, poltatko?
- Kyllä sitä välillä tapahtuu, että juon alkoholia. En polta, mutta olen kokeillut.. kuten monet muut ikäiseni rebellikkäät badass-nuoret, hehhe. 

Millasen hostperheen halusit, tai mitkä ois tärkeimmäit jutut?
- Huumorintaju on tärkeetä, ja semmonen hostperhe, jotka tykkää matkustella ja jotka eivät oo semmosia ihan kauhean tiukkoja ja tarkkoja. Semmonen hostperhe, jossa viihdyn, saan olla oma itseni, tuntea turvallisuutta ja jossa perhesuhteet ois hyviä, niin semmonen ois kiva... semmonen, josta tulis mulle oikeesti niinku toinen perhe :)

Onks sulla usein myös huonoi päivii, nii et vaihtoon lähtö ei yhtää huvittais?
- Ei päiviä, mutta hetkiä, jolloin en itse tajuu miks oon lähössä haha. Ne on kyllä semmosia lyhyitä hetkiä ja sitte sen jälkeen tajuan, että ''hei, tää on niinku mun elämäni paras päätös, tietenki mä haluan lähtee !'' :D

Kauan oot haaveillu vaihtoonlähdöstä?
- Ehkä joskus ala-asteelta, jostain kutosluokalta lähtien, tai silloin  vähän haaveilin siitä ja ajattelin, että kuulostaa kivalta. Sitten joskus yläasteella, seiskalla ja kasilla aloin kattelemaan eri järjestöjä, tilaamaan esitteitä ja lukeen blogeja. Eka ajattelin, että voisin mennä kielimatkalle, mutta sitte päätin kyllä, että haluan vuodeks vaihtoon :)

Haluisitko matkustaa paljon tuol jenkeis? (iiiii se NYC orientaatio <3<3)
- Jooo, haluan ! Haluan nähdä paljon eri paikkoja ! Niimpää, en jaksais odottaa, NYC !!!! :DD 

Ootko aiemmin käyny jenkeissä?
- En ole.

Miten sun vanhemmat suhtautuu sun lähtöön?
- Tosi hyvin, mun perhe oli ihan samaa mieltä, että mun pitäis lähteä, jos haluan ja tiesi myös, että haluan tätä tosi paljon :)

Mitä ongelmii luulet sulle vois tulla tai minkä luulet olevan vaikeinta?
- Englanninkieliset koulutunnit ja ne kaikki uudet termit. Vaihtovuoden aikana tulee varmaan sekä ylä- ja alamäkiä; koti-ikävää, stressihetkiä ja voi olla, että ystävien saaminen ei oo ihan tosi helppoa jokaisessa tapauksessa. 

Höpötätsä kokoajan vaihtojutuista sun kavereille ja mitä mieltä ne on sun lähdöstä?
- Koulussa oon vaan ''Eiiii, en jaksa enään odottaa, haluan tietää minne päääseen, nyt !'' ja kyllä mä muutenkin höpötän vaihdosta aika paljon välillä hehhe, niiden on pakko kestää mun höpötystä muahaha. Ei vaan, kyllä ne on iloisia mun puolesta ja muutamat jännittää mun kanssa, että minne pääsen ja sanoo että ''sun pitää heti kertoa, kun saat perhetiedot !!!!'' ja kyllä ne välillä jaksaa höpöttää vaihdosta. Ja sitten mun muutamat extra-parhaat ystävät on iloisia mun puolesta, muttei halua, että lähden ja jätän heidät tänne haha ja on vaan, että ''miten me muka pärjätään ilman sua niin kauan ?!''. Erilaisia mielipiteitä, jotkut on vähän kateellisia, useimmat on iloisia mun puolesta kuitenki :D


2 kommenttia:

  1. jätte fint att du skriver också på svenska!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. bra att du tycker det ! det är mest så att mina svenskspråkiga vänner och släktingar ska ha lättare att förstå vad jag skriver om :D

      Poista