tiistai 16. huhtikuuta 2013

Explorius (fi)

Okei, eli oon saanut vähän ideoita mistä voisin postata mun blogissa, joten nyt ajattelin tehdä postauksen Exploriuksesta ja miten tää järjestö on mulla toiminut, vaihtoonhakemisprosessista ja semmosesta. Täytyy vielä mainita, että on tosi kivaa, kun kommentoitte mun blogia, joten kiitos siitä ! :)

  • Exploriuksen kotisivut (klick)
  • Ohjelmahinta on 7250€ Yhdysvaltoihin (lennot edestakaisin, Soft Landing Camp NY, Year End Camp, tuki ja apu 24/7 sekä Suomessa ja paikanpäällä, paikka High Schoolissa, isäntäperheen etsiminen, tiedostotilaisuukset ja valmistautumistilaisuus)
  • Yhdysvalloissa saa tehdä osavaltiotoiveen, mutta huomatkaa, että se on toivo eikä aina toteudu
  • Viisumi, rokotukset, käyttörahat (noin 200€/kuukausi), vakuutus eivät kuulu ohjelmamaksuun
  • Exploriuksen kautta voi mennä Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Australiaan, Uuteen-Seelantiin, Brasiliaan, Ecuadoriin, Argentiinaan, Italiaan, Espanjaan, Saksaan, Ranskaan, Etelä-Afrikkaan, Kiinaan, Intiaan ja Japaniin
  • Explorius toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa
  • Exploriuksella on vastaanottava järjestö kohdemaassa (mulla se on CETUSA)
  • Exploriuksella on Afrikassa AiDucatius-järjestö, joka kerää rahaa ja auttaa ihmisiä ja lapsia koulunkäynnissä Afrikassa
  • Explorius jakaa erikokoisia stipendejä sekä yhden stipendin, joka kattaa koko ohjelmahinnan
  • Isäntäperheelle ei makseta
  • Explorius järjestää isäntämaahan tullessa Soft Landing Campin ja vuoden lopussa Year End Campin

Siinä oli vähän tietoa Exploriuksesta. Kerroin kiinnostuksestani Exploriukselle marraskuun lopussa ja joulukuun alussa sain kutsun haastatteluun, joka oli Kokkolassa eli noin 45 minuutin ajomatkan päässä kotikaupungistani. Haastattelu meni hyvin ja sitä ei tarvitsee jännittää, koska se on tosi rento tilaisuus. Minulla oli se haastattelu kahvilassa, haastattelija kysyi vähän kysymyksiä, puhuttiin ja tein helpon pienen  enkun kokeen. Pari viikkoa haastattelun jälkeen sain kirjeen kotiin, jossa luki, että minut oli hyväksytty vaihto-oppilasohjelmaan ! Maksoin hyväksymismaksun, joka oli noin 600€ ja pari viikkoa sen jälkeen sain sähköpostiini hakupaketin, jonka tulostin (noin 25 sivua) ja täytin reilussa kuukaudessa, jonka jälkeen odotin noin viikon-pari ja sain tietää, että hakupaketti on Jenkeissä ja mun vastaanottava järjestö on CETUSA. Tässä vaiheessa olen nyt ja tähän asti oon ollut tosi tyytyväinen Exploriukseen. He ovat auttaneet minua ja vastanneet kysymyksiini nopeasti ja tiedostotilaisuus, jossa kävin, oli tosi mielenkiintoinen. Tiedostotilaisuuksia järjestetään eri puolella Suomea ja niihin saa mennä kuka vaan, siellä saa vastauksia kysymyksiin ja tosi paljon infoa kaikesta vaihtovuoteen liittyen. Toukokuussa menen Vaasaan valmistautumistilaisuuteen, joka on viimeinen ennen lähtöä. 

Sitten se kuuluisa paperisota... Hakupakettiin piti täyttää tietoja itsestään, perheestään, vapaa-ajastaan ja vastata erilaisiin kysymyksiin. Piti käydä lääkärillä, jonka piti täyttää pari paperia, enkunopettajan piti täyttää paperi, koulusta piti saada jotain täyttettyjä papruja, ottaa rokotuksia (esim Hepatiitti A ja B) jotka kävin ottamassa kouluterveydenhoitajalla, piti kirjoittaa allekirjoitus moneen paperiin, joissa lukio tietoa säännöistä ynnä sun muusta. Hakupakettiin piti laittaa neljä kuvaa; perhekuva, kotikuva ja kaksi kuvaa ystävistään sekä kirje itsestään ja kirje, jonka vanhemmat kirjoittavat. Siis tosi paljon täytettävää, mutta kunhan sen tekee kunnolla ja huolellisesti niin kyllä se hyvin menee. Kaikkien Yhdyvaltoihin lähtevät vaihtarit pitää tehdä SLEP-testi, joka on noin yhden ja puolen tunnin pituinen koe, joka koostuu luetun- ja kuullunymmärtämisestä. SLEP-testi ei ole mikään vaikea koe ja on kyllä tarkoitus, että siitä pääsee läpi haha. 

Nyt vaan odotan (eikö tää odotus ikinä lopu?!) mun sijaintia ja tietoja isäntäperheestä ja toivon, että nää tiedot tulee kohta. Jotkut saavat tietää mihin menevät tosi aikasin, jo uuden vuoden jälkeen lähtövuonna ja muut saavat tietää sen kesälomalla tai pari päivää ennen lähtöä. Itse en tehnyt tuota osavaltiotoivomusta ja oon ihan tyytyväinen siihen; hyvä isäntäperhe, jossa viihtyy on tärkempää kuin täydellinen sijoitus Kalifornian rannikolla heh. Jos teillä on jotain kysyttävää, ihan mistä vaan, niin kysykää ihmeessä ! :)


6 kommenttia:

  1. Mulla oli myös tuo CETUSAn hakupaketti.. hyi että se oli tuskanen täyttää! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee sama vastaanottava järjestö ! No oli, jotkut kysymykset oli tosi outoja, niinku joku ''if you could positively impact your global community....'' blabla, haha :) ja sitten kaikki noi lääkärijutut huhhuh, onneks paperisota on nyt takanapäin, vaikka kohta kai tulee toinen paperisota ku pitää hakea viisuumia :D

      Poista
  2. siis mikä tuo hyväksymismaksu on? oon itekki ajatellu lähteä vaihtoon expon kautta, mutta mä en tienny tosta...? (hyvä minä! :D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis se on maksun ihan eka osa, noin 650€, joka maksetaan, kun on käynyt haastattelussa ja on tullut hyväksytyksi vaihto-oppilasohjelmaan. Eli, kun kotiin sitten tulee se kirje ''Onneksi olkoon, sinut on hyväksytty vaihto-oppilasohjelmaamme bläbläblä....'', niin samalla tulee toi maksu, joka pitää maksaa sitoutuakseen vaihto-oppilasohjelmaan. Tähän asti Explorius on toiminut mulla tosi hyvin, vastannut kaikkiin kysymyksiin ja infotilaisuus oli tosi rento ja hyödyllinen, joten tähän asti voin sanoa, että suosittelen expoa ! :)

      Poista
  3. Siis mitä kaikkia kysymyksiä sulta kysyttiin enkuk/suomeks? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siellä haastattelussa se haastattelija kysy esim. minkälainen perhe mulla on Suomessa? Miks oisin hyvä vaihto-oppilas? Mitä odotan vaihtovuodelta? Missä käyn koulua? Miks Jenkit? yms. Mä en muista, jos mun haastattelija kysy multa mitään enkuks, ehkä pari kysymystä, suurimman osan hän kysy suomeks. :)

      Poista