tiistai 16. huhtikuuta 2013

Explorius (sv)

Okej, så jag har fått några tips om vad jag ska skriva om i min blogg, så nu tänkte jag göra ett inlägg om (finska) Explorius och hur det har funkat för mig osv. Jag blir jätte glad när ni kommenterar i min blogg och ger tips och så, keep it up ! :)

  • Explorius finska hemsida (länk) & Explorius svenska hemsida (för er som vill läsa på svenska, länk)
  • Programavgiften för att åka till USA med Explorius ligger på 7250€ (flyg fram och tillbaka, Soft Landing Camp i NY, Year End Camp, infomöten, en plats i high school, sökandet efter värdfamilj, hjälp 24/7 i sitt hemland och sitt värdland)
  • I USA får man önska tre delstater, men det är inte säkert att du slipper till någon av dina önskemål
  • Visum (runt 200€ till USA), vaccinationer, försäkring, pengar som du använder under året (typ 200€ per månar är en rekommendation) och sånt ingår inte i programsavgiften
  • Explorius ordnar utbyte till USA Kanada, Australien, Nya Zeeland, Storbritannien, Irland, Sydafrika, Frankrike, Tyskland, Italien, Brasilien, Spanien, Argentina, Ecuador, Kina, Japan och Indien
  • Explorius finns i Finland, Sverige, Norge och Danmark
  • Explorius har mottagande organisationer i de olika värdländerna (i mitt fall är det CETUSA)
  • Explorius har en organisation med namnet AiDucatius i Afrika som samlar in pengar och hjälper människor och barn att få en utbildning där borta
  • Explorius delar ut stipendier i olika storlekar och även ett stipendie som täcker hela programavgiften
  • Värdfamiljen får inte betalt att ta emot en utbyteselev
  • Explorius ordnar en Soft Landing Camp när man anländer till sitt värdland (i New York om man åker till USA) och även ett Year End Camp i slutet av året

Det var lite information om själva Explorius. Jag sände in min intresseanmälan i slutet av november och fick en tid till intervjun i börjadet av december. Intervjun gick bra och det är inget att oroa sig för, vi pratade i ett kafé och intervjuaren ställde lite frågor och jag gjorde ett lätt litet engelskatest och ca. 2 veckor efter intervjun fick jag ett brev i posten där det stod att jag hade blivit antagen ! Jag betalade den första betalningen på typ 600€ och efter det fick jag ansökningsblanketterna skickade till min e-post; jag printade ut ungefär 25 papper som jag skulle fylla i, vilket tog typ lite över en månad. Ett par veckor efter att jag hade skickat in dem fick jag veta att mina blanketter är i USA och att min mottagande organisation är CETUSA och så långt är jag nu och hittills har jag varit jätte nöjd med Explorius, de har svarat på mina frågor snabbt och hjälpt mig när jag skulle fylla i alla ansökningsblanketter. Explorius ordnar ett antal informationstillfällen och jag har varit på ett av dem, där fick jag information om allt som har med utbytet att göra som livet som utbyteselev, vilka regler som gäller, vem man kan kontakta och sånt. I maj ska jag till Vasa på ett sista tillfälle för alla utbyteselever som åker med Explorius i höst, de ordnar dessa tillfällen i ett antal städer runt om i Finland. 

Till ansökningsblanketterna skulle man fylla i personuppgifter, åka till läkaren för att få ifyllt ett par blanketter, ta vaccinationer (bl.a. Hepatit A och B) vilket jag gjorde vid skolhälsovårdaren, engelskaläraren skulle fylla i en blanket, en lärare skulle fylla i en skolrekommendation. Man skulle lägga till bilder: eget hem, familjefoto och två bilder av sina vänner och sedan skulle man lägga till en mindre bild på sig själv. Man skulle skriva ett brev om sig själv och även föräldrarna skulle skriva ett brev till den blivande värdfamiljen, och så var det en massa annat som frågor man skulle besvara med egna ord, åsikter man skulle ge, lite information om familjemedlemmarna och så fanns det en massa papper med en massa regler, saker man får göra och inte får göra och detta skulle man skriva under att man godkänner allt. Det låter inte så mycket när jag rabblar upp allt, men det var mycket och jag är glad över att det är över. Ok, nu låter det som om det var en maddröm, men om man gör det ordentligt och noggrant så går det bra. Jag vet vissa som har fåt tillbaka sina blanketter och måste laga om lite så det gäller att vara noggran och inte slarva igenom allt. Under tiden jag fyllde i blanketterna var jag på ett SLEP-test, det är ett engelska språktest som består av hörförståelse och läsförståelse. SLEP-testet tog ungefär en och en halv timme och det var lätt, inget att oroa sig för men alla utbytisar som åker till USA måste göra detta test.

Nu väntar jag på att få min placering och veta vem jag ska bo hos och jag gjorde ju inget delstatsval/önskemål, men det är jag nöjd över - en bra värdfamilj som man trivs med är viktigare än en perfekt plats vid typ södra californien kust, haha. Vissa får veta sin placering redan i början av året man ska åka medan andra får veta det under sommarlovet eller ett par dagar innan man ska åka. Jag önskar att jag får veta min familj snart. Hoppas detta inlägg gav svar till era frågor, men ni får gärna fråga om det är något ni undrar över ! :)

2 kommenttia:

  1. Har du sökt stipendier av typ staten eller liknande? Jag har läst någonstans att men kan göra det eftersom att det ändå handlar om ganska stora belopp. Jättebra inlägg! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jo, jag har sökt av en typ en orgnisation som delar ut stipendier till olika saker, har dock inte fåt svar ennu.. Men jag måste se om jag hittar flera ställen att söka på, för som du säger så är det verkligen dyrt. Tack ! :)

      Poista