maanantai 21. lokakuuta 2013

Differences #1

Age limits
Åldersgränserna här är helt olika än i Finland. Ungdomarna får köra bil när de är 16 år, köpa alkohol när de är 21 och köpa tobak när de är 19 år, men jag har inte sätt lika många röka tobak här som i Finland. Folk här tycker att det är jätte konstigt att vi får köra bil och köpa alkohol när vi är 18 år i Finland haha. I Finland behandlar man mig nästan som vuxen, jag får vara ute hur länge jag vill men här behandlas folk i min ålder och jag ännu som barn och alla har hemkomsttider.

Ikärajat täällä on ihan erilaisia kuin Suomessa. Nuoret saa ajaa, kun ovat 16-vuotiaita, ostaa alkoholia, kun ovat 21 ja tupakkaa, kun ovat 19-vuotiaita, mutta en oo kyllä nähnyt monia tupakanpolttajia täällä. Ihmiset täällä ovat ihan ihmeissään, kun kerron, että Suomessa nuoret saa ajaa sekä ostaa alkoholia 18-vuotiaina hehhe. Suomessa mua kohdellaan melkein aikuisena, saan olla ulkona miten huvittaa, ei mulla Suomessa oo kotiintuloaikoja, mutta täällä mun ikäisillä nuorilla on kotiintuloaikoja ja muutenkin enemmän sääntöjä.

Partying
Folk här festar inte lika mycket och dricker inte alkohol som unga i Finland, här kan folk faktiskt ha roligt och vara helt galna nyktra. Eftersom att många är mormoner här i Utah så påverkar det också att folk inte dricker så mycket alkohol här, men marijuana är ganska vanligt.. Min familj hör inte till någon religion och lika med resten av släkten också, så på de bröllop och släktfester som jag har varit på så har nog vuxna druckit alkohol, men i passliga mängder. Mina vänner har varnat mig om hashbrownies haha... Mormoner får egentligen inte dricka alkohol, men jag vet att vissa gör det ändå. Polisen är överallt här, och då menar jag också i skolan, men om du är på en fest med över tio personer så är chansen ganska stor att polisen kommer och lägger ner festen om en granne har klagat, även om det inte finns alkohol eller droger där. I Finland kunde jag gå när jag ville, vart jag ville och vara ute hur länge som hälst, men inte här inte, men jag börjar bli vanare med det, saknar ändå lite det där vilt festande haha.

Nuoret täällä ei ryyppää tai juhli samallalailla kuten Suomessa, täällä ihmiset voi oikeesti olla ihan hulluja ja pitää kauhean hauskaa ilman, että vetää kännejä. Koska monet täällä on mormoneja, se myös vaikuttaa siihen, ettei ihmiset täällä käytä yhtä paljon alkoholia, mutta marijuana on paljon tavallisempaa kuin Suomessa.. Mun hostperhe ei kuulu mihinkään kirkkoon ja näitten suku ei tietääkseni myöskään, joten niissä häissä ja perhebileissä, jossa olen ollut niin aikuiset on kyllä juonut vähän alkoholia sopivassa määrässä. Mun ystävät täällä on varoittanut hash-suklaakakuista, joita täällä kuulemma on joskus bileissä haha. Mormoonit ei oikeastaan saa käyttää alkoholia, no ei kahviakaan, mutta jotkut ei välitä siitä. Poliisi on täällä kaikkialla, koulussa myös ja, jos oot pienissä juhlissa, jossa on edes kymmenen henkilöä tai enemmän, niin mahdollisuus on aika suuri, että naapurit soittaa poliisit paikalle ja juhlat on lopetettava, vaikkei alkoholia tai huumeita käytetä. Suomessa oon tottunut menemään minne vain, milloin vain ja olla ulkona viikonloppuisin kuinka myöhään tahansa, mutta ei täällä, sillä kotiintuloajat.. mutta alan tottumaan, vaikka joskus on vähän ikävä vapautta ja villejä bileitä haha. 

Everything is bigger here
Sagt och sant, nästan allt är större här i USA. Allt från mjölkpaketen till bilar. Seriöst, mina vänner kör med stora bilar, som Jeep, Landrover, minivans, fast såklart finns det dem som kör men mindre bilar också. Mjölkpaketen, här är ett litet mjölkpaket nästan två liter, som vårt stora mjölkpaket. I Finland går jag i en skola med lite på 100 elever, här i OHS (Olympus high school) går det runt 1500 elever, ehh jo, liten skillnad, men som tur är skolbyggnaden tillräckligt stor. Högtiderna är större och redan när jag kom hit i mitten av augusti så hade butikerna börjat sälja halloween-grejjer och snart börjar de sälja jul-grejjer. Om du tar t.ex. en liten limsa motsvarar den vår stora limsa, även popcornsportionerna på bio är större. När vi kör här är det helt vanligt att vägarna har 3-4 filer per sida, så ungefär 6-8 filer allt som allt.

Sanottu ja tottahan tämä, että Jenkeissä kaikki on suurempaa. Kaikki, maitotölkeistä autoihin. Mun kaverit täällä ajaa isoilla autoilla, kuten Jeep, Landrover, neliovisilla lava-autoilla, minivans, mutta kyllähän niitä pienempiäkin autoja löytyy. Pienet maitotölkit on täällä about 2 litraa, Suomessa tää ois iso maitotölkki, no ne normit maitotölkit onkin sitten noin 5 litraa. Suomessa mun lukiossa on jotain vähän päälle 100 oppilasta, täällä Olympus high schoolissa on noin 1500 oppilasta, ehh vähän eroa löytyy, onneks myös koulurakennus on suurempi. 

Family life
Här spenderar man mycket mer tid med familjen. Jag har spenderat mycket tid med min värdfamilj på helgerna när vi har åkt på camping trip och sånt, och jag har även lärt att uppskatta familjen mer.

Täällä vietetään enemmän aikaa perheen kesken. Itse olen ainakin täällä ollessa viettänyt tosi paljon aikaa hostperheeni kanssa, esim. leiriskelemässä ja muutenkin, ja oon kyllä oppinut arvostamaan perhettä ja aikaa perheen kanssa enemmän. 

Prices
Här är många saker billigare, bland annat bilkörkortet som min vän Holly fick för 20-lappen, även saker som mat, kläder, smink, vissa hygienprodukter, Essie-nagellack och bränsle är ofta billigare. Men o andra sidan så erbjuder inte skolorna gratis skollunch som i Finland. Vi har ju även gratis utbildning och hälsovård för det mesta, här måste vissa betala 50'000 för ett år på universitet och skolmaten är verkligen inget att skryta om och det kostar... Jag väljer nog gratis utbildning över billiga iPhones.

Täällä monet asiat on halvempia kuin Suomessa, esim. ajokortti, josta mun ystävä Holly maksoi noin $20, myös monet muut asiat, kuten vaatteet, ruoka, meikit, jotkut hygieniatuotteet, Essie-kynsilakat ja bensa on useasti halvempia. Mutta Suomesta löytyy se ihana ilmainen kouluruoka, josta en ikinä enään valita. Ja meillä on Suomessa myös ilmainen koulutus ja terveydenhoito ja täällä jotkut nuoret saa maksaa yhdestä yliopistovuodesta 50'000 ja kouluruoka maksaa ja on ihan huonoo... Itse valitsen kyllä ilmaisen koulutuksen halpojen iPhonejen sijasta.

Small talk
Här är det helt vardagligt att kassatanten frågar hur din dag har varit och pratar lite om sitt liv och så. Ibland börjar folk som du möter på gatan prata med dig om sin dag och frågar lite om dig. Folk ger mycket mer komplimanger här än i Finland, jag får ofta höra hur fina mina ögon är och vilka snygga kläder jag har. När jag talar finska med Annika får vi hela tiden höra vilket häftigt språk det är och frågor om varifrån vi är.

Täällä on ihan normaalia, että kaupassa työntekijät kysyvät päivästäsi ja kertovat omastaan ja puhuvat vähän elämästään. Joskus kaduilla vastaan kävelevät alkavat puhua kanssasi. Ihmiset sanovat koko ajan kohteliaisuuksia, ja oonkin monta kertaa saanut kuulla miten kauniit silmät mulla on ja ompas mulla hienot farkut. Kun puhutaan Annikan kanssa suomea saadaan kuulla miten hieno kieli ja ihmiset kysyy myös usein mistä ollaan kotoisin. 

Random things...
Det finns många små saker som skiljer sig från Finland, och för att nämna några saker: För att spola toaletten finns det ett handtag i sidan av toalettstolen. Dörrhandtagen är faktiskt runda. Istället för våra vanliga 1 liters mjölkförpackningar kommer mjölk i typ 5 liters förpackningar här. Det är jätte svårt att hitta bl.a. vaniljsocker här. Rasterna under skoldagen är 5 minuter långa, lite kortare än våra 15 minuters raster som jag är van med i Finland.

Täällä on tietenkin monia pienempiä asioita, jotka erottuu Suomesta, mutta sanoakseni muutaman: Vessa huuhtoamiseen käytät vessapöntön sivussa olevaa kahvaa. Ovennupit on oikeasti nuppeja, pyöreitä nuppeja eikä kahvoja. Meidän normaalejen yhden litran maitotölkkien sijasta täällä maidot tulee noin viiden litran tölkeissä. Täällä on tosi vaikea löytää esim. vaniljasokeria. Koulussa välitunnit kestää 5 minuuttia, vähän lyhyempiä ku ne 15 minuutin välkät joihin oon Suomessa tottunut.

2 kommenttia:

  1. Tack så mycket för att du låter oss läsare ta del av ditt äventyr i USA, jag tycker det är jätteroligt att läsa om hur det är där. All hiking och sånt verkar jättekul. Och jag blev helt chockad när du skrev om mjölkpaketen, haha. Jag hoppas du fortsätter skriva! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jag är bara glad att ni vill läsa om mitt liv här! Liver hr är väldigt annorlunda, men allt e så kul o nytt :)

      Poista