perjantai 13. syyskuuta 2013

fiiliksiä

Hejsan! Okej, så tänkte berätta lite om hur livet rullar på här. Jag trivs här jätte bra just nu och det har jag gjort ända sedan jag kom hit, lite annorlunda än vissa andra utbytisar som har haft svårt med alla kulturkrockar och hemlängtan, vissa har haft svårt att hitta vänner eller att känna sig som hemma, men inte jag. Jag har läst mycket om hur utbytesstudenter kan ha humörsvängningar som en gravid kvinna haha.. Sant, vissa har stooora humörsvängningar men jag har kommit fram till att jag är riktig lycklig, också för att jag har fått chansen att vara här men även för att jag hittade vänner redan under de första skoldagarna; träffade trevliga människor på engelskalektionen som jag hängde med under helgen efter första skolveckan och BAM, nu hänger jag med dem och deras vänner och de är just såna människor som jag kan vara mig själv med, jag gillar dem verkligen! För ett par dagar sedan skickade en av mina tjejvänner ett meddelande på finska ''Olet niin mahtava, olen niin iloinen, että olet täällä Utahissa'' = ''Du är underbar, jag är så glad att du är här i Utah'' och observera att hon faktiskt är amerikanare, oooh, jag blev så glaaad! En sak som irriterar mig lite är att jag inte har samma frihet här som i Finland, jag har hemkomsttider också på helgar men det var jag beredd för, men jag har lärt mig att se saker från ett annat perspektiv och friheten är en sak som jag saknar här, om man inte räknar med rågbröd och finsk godis haha.
Nu har jag och Annika skaffat gymkort till Holladays fitnesscenter där närmaste gymmet och simhallen är så nu har vi åkt dit tre dagar i rad efter skolan för att gymma och simma, så himla skönt att få komma igång igen och det är roligt att få ha någon som man kan prata med om typ allt. Så mina dagar består av skola från 7:30 till 14:10, sedan åker jag hem och nu när vi har börjat åka till gymmet så äter jag lite, byter om snabbt och åker dit för att spendera ett par timmar på gymmet eller i simhallen, åker hem, äter och sedan chill resten av kvällen - sån vardagar här altså. På tal om skolan så ligger min motivation för att lära och göra läxor på 0 just nu, eftersom dessa betyg här inte räknas i min finska skola, sorligt men sant. Så ja, ni kan ju gissa vem som absolut inte orkar läsa den där engelska boken eller göra anteckningar till US history, mm jo jag. Känns så onödigt haha... och proven är mångvalsprov (välj rätta svarsalternativ a,b,c blablabla...) så lika bra att gissa istället för att faktiskt läsa till det haha, okej jag måste skärpa mig - men näeh, fick ju faktiskt 100% rätt i hälsokunskapsprovet så.
I kväll ska jag, min värdsyster Sylvia och några av mina vänner gå på bio för att se premiären av Insidious 2, oooh jag är så taggad, men det blir lite mindre sömn i natt eftersom det är midnattspremiär, i morgon är ju faktiskt fredagen den 13:e så varför inte ha skräcksfilmspremiär då. :D

my feelings during school haha

Moikkaa! Okei, eli ajattelin nyt vähän kertoa fiiliksistä ja siitä miten elämä täällä rullaa. Mä viihdyn täällä tosi hyvin ja oon viihtyny hyvin ihan ekasta päivästä asti, ilman mitään koti-ikävää, vähän eri fiilikset kuin esim. muilla vaihtareilla, koska joillakin on oikeasti ollut vaikea sopeutua, koti-ikävää ja vaikeeta löytää ystäviä, mutta mulla ei oo tämmöinen tilanne. Oon paljon lukenu siitä, miten vaihtareilla voi olla samanlaisia mielialan muutoksia ja tunnemyllyjä kuin raskailla naisilla haha.. Siis tää on totta, mutta mä oon tajunnu, että mä oon oikeesti tosi onnellinen täällä ja, että mulla on käyny tosi hyvä tuuri ystävien ja kavereitten kanssa. Jo ensimmäisellä kouluviikolla tapasin englannin tunnilla pari kaveria, joitten kanssa vietin sitten viikonlopun + heidän kavereiden kanssa myös ja BAM, nyt näistä ihmisistä on tullut mulle supertärkeitä ja nää on just sellaisia, kenen kanssa voin olla oma itseni ja näitten kanssa viihdyn tosi hyvin! Pari päivää sitten mun yks ystävistä, Erikka lähetti mulle suomeksi tekstarin ''olet niin mahtava, olen niin iloinen, että olet täällä Utahissa'', ja hän on siis ihan amerikkalainen, no arvatkaa vaan olinko iloinen, tuo kyllä teki mut niin iloiseksi ja kiitolliseksi, että saan viettää aikaa näitten kanssa! Yks asia, jota mä kaipaan on vapaus, siis se, että Suomessa voin olla viikonloppusin ulkona ihan niin myöhään kuin haluan eikä siitä tarvi murehtia, täällä mullon kotiintuloajat myös viikonloppuisin ja kyllähän mä sitä odotinkin, kun tänne Jenkkilään tulin, mutta kyllä oon oppinu arvostamaan joitain asioita enemmän ja näkemään asioita erilaisella tavalla, ja vapautta mä kyllä kaipaan, jos ei lasketa ruisleipää ja suomalaista karkkia haha.
Nyt ollaan Annikan kanssa hankittu kortit Holladayn kuntokeskukseen, jossa on siis lähin kuntosali ja uimahalli, joten nyt ollaan siellä vietetty muutama tunti koulun jälkeen kolme päivää peräkkäin ja voin kyllä sanoo, että on ihana saada taas urheilla kunnolla ja onhan se hauskaa myös, kun ei tarvi olla yksin ja voi puhua kaikista vaihtariongelmista sun muusta. Joten mun päivät ko'ostuu siis koulustä 07:30-14:10, kotiin syömään ja nyt myös salille muutamaks tunniks, sitten kotiin ottamaan rennosti - tämmösta arkea täällä. Koulusta puheenollen mun motivaatio on nyt nollassa, en jaksa tehdä kotitehtäviä tai lukea kokeisiin, koska siis ei nää arvosanat lasketa mun Suomi-lukiossa ja kokeetkin on monivalintakokeita, eli valitse oikea vastaus a, b,c.. No arvaan ja sain terveystiedon kokeesta 100% oikein joten, ehheh empä jaksa opiskella, nimimerkillä laiska vaihto-oppilas. Ois pakko kyllä opiskella enemmän, mutta eih.
Kohta lähden mun hostsiskon Sylvia ja muutaman mun ystävän kanssa katsomaan Insidious 2 ensi-iltaa, jää kyllä unet tänä yönä vähäisiksi, kun tuo on keskiyö-näytös haha.. Hyvin oon suunnitellu tän ensi-illan, kun huomenna on perjantai 13. :D

10 kommenttia:

  1. Oon muuten jo kauan miettiny, että ootko suomen ruotsalainen vai miten kirjotat noin sujuvaa ruotsia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon siis täysin kakskielinen! mun äidinkieli on suomi, mutta osaan ruotsia aikalailla yhtä hyvin, koska mun iskä oli ruotsinkielinen ja käyn ruotsinkielistä koulua paikkakunnalla, jossa enimmistö puhuu ruotsia :D

      Poista
  2. No joo älä nyt liikoja punerra. Ei sillä tosiaankaan in the long run oo mitään väliä mitä arvosanoja Utahissa saat. Kunhan ny ei F arvosanoja tuu. Toivottavasti notivaatiota sitten taas riittää ens vuonna back in good ole Finland.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no tähän asti en oo edes yrittäny paljon mitään, joten ei hätää sen suhteen haha :D toivon kyl itsekki että motivaatio ois korkeempi suomessa, mutta uskon, että motivaatio ois edes vähän paremmassa nousussa, kun arvosanat oikeesti lasketaan :D

      Poista
  3. Oon oikeest niin happy et tutustuttii! :)<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tunteet on molemmanpuoliset! mäkin oon tosi iloinen, että tutustuttiin ja tullaan näin hyvin toimeen, ihana, ku tietää että jollekki voi puhua ihan kunnolla kaikesta ja vielä suomeks, että saa kaiken sanottua oikein :D

      Poista
  4. Miksi päädyit just Exploriukseen? Oliko sulla muita vaihtoehtoja? Entä ootko ollu tyytyväinen? Itse oon alkanu harkitsemaan samaista järjestöä. Niin, ja onko sulla siellä jotain tukihenkilöä ta vastaavaa? Entä oletko samassa perheessä koko vuoden? (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin oikeastaan ihan aluks menossa rotareitten kautta, mutten menny koska sain tosi myöhään tietää ettei mun kotipaikkakunnan rotaryt järjestäny tänä vuonna vuosivaihtoa. Mun mielestä Exploriuksen hinta oli hyvä, pystyi hakemaan stipendejä (joista sain 500 euron stipendin) ja NYCin soft landing camp houkutteli, ja kun sekin kuului hintaan niin päädyin sitten tähän ja oon kyllä tyytyväinen, ihan rehellisesti! Esim, kun on ollu kysymyksiä, oon lähettäny spostia ja nopeasti oon saanu vastauksen. Mulla on täällä local cordinator, joka on siis mun tukihenkilö ja Suomen päässä expo, joilta voin aina kysyä neuvoa, joten on kyllä tukea tarpeeksi. Ja kyllä, olen samassa perheessä koko vuoden :)

      Poista
  5. Ootko sä cheerannu aikasemmin ennenku menit sinne? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo, oon kyl tanssinu, mut tää on eka kerta ku cheeraan ja tykkään! :DD

      Poista